پوکی استخوان در ستون فقرات

همانگونه که از نام ان بر می اید ستون فقرات فشار بالائی را در پایداری اسکلت بدن ایفا می کند.

ستون انعطاف پذیری  که در میان خود بافت عصبی بسیار حساس را حمایت می کند.

مهره از نظر ساختاری از یک جسم جلوئی  که 80% وزن را تحمل می کند و یک قوس پشتی تشکیل شده است .شاه ستون در ستون فقرات در نیمه خلفی جسم مهره  یعنی در کرانه جلوئی نخاع می باشد .مهره در حاشیه از استخوان سخت و در مرکز از استخوان اسفنجی تشکیل شده است بافت سخت عامل اصلی تحمل وزن است و بافت اسفنجی علاوه بر تحمل وزن  مسئول خونسازی هم هست .از دید گاه نظری حاشیه استخوانی دور نخاع باید قویتر باشد واین موضوع در عالم هستی حقیقت دارد. روند پوک شدن استخوان که در استخوان اسفنجی شایعتر است با افزایش سن و یائسگی یک امر معمولی است ولی کم تحرکی و زندگی ماشینی و بیماری های مزمن و تغذیه نامتعارف این روند را تشدید می کند .

پوکی استخوان یا استئوپروز را بیماری خاموش نام نهاده اند زیرا تا زمانی که رخداد شکستگی اتفاق نیفتد بیمار از ان بی خبر است .اما نوعی کم شیوع  از پوکی استخوان که نرم استخوانی یا استئومالاسی نامیده می شود می تواند با درد همراه باشد .

رادیو گرافی ساده برای تشخیص پوکی استخوان وسیله مناسبی نیست زیرا تا زمانی که 30 تا 50 درصد استخوان از دست نرفته باشد انرا نشان نمی دهد . امروزه با پیشرفت تکنولوژی سیستم دوگانه جذب ایگس ری(دگزا)درجات اندک پوکی را  با حداقل اشعه تشخیص می دهد . تراکم سنجی  دگزا از ستون فقرات و مفصل لگن و بعضا ساعد ˓ استاندارد بررسی پوکی اسنخوان است . مراحل تصویر برداری  و تفسیر اطلاعات  جزء مهمی از روند گزارش است .

مرکز فوق تخصصی سنجش تراکم استخوان سهند به عنوان یک مرکز پیشرفته  بازتوانی ستون فقرات و مفاصل در استان اصفهان با بهره گیری از اخرین ورژن دستگاه   هورایزن  هالوژیک ساخت امریکا وبهره مندی پزشکان فوق تخصص در امر متابولیسم استخوان و بیماری های ستون فقرات ˓  ایده ال ترین شرایط را برای بررسی این مهم فراهم کرده است .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا