جراحی و عمل دیسک گردن

یکی از بیماری هایی که امروزه بیشتر جوامع با آن در گیر هستند و بسیاری از افراد از آن رنج می برند و درد بسیار زیادی برای فرد ایجاد می کند دیسک گردن است این درد اغلب به صورت بی حسی یا گزگز مورمور به دست ها تیر می کشد به خصوص به دست چپ تیر می کشد.

شاید شما تاکنون این درد طاقت فرسا را تجربه کرده باشید. ما سعی داریم شما را در این مطلب با تعریف دیسک گردن، علائم ایجاد دیسک گردن، علت دیسک گردن، راه های تشخیص دیسک گردن، درمان دیسک گردن و انواع دارو برای دیسک گردن آشنا کنیم.

دیسک گردن

سخت ترین بیماری که ممکن است برا ی گردن اتفاق افتد دیسک گردن است در حقیقت ماده ای که بین غضروف های مهره های گردنی قرار دارد جلو می آید و باعث ایجاد فشار روی اعصاب گردن می شود در نتیجه باعث ایجاد یک التهاب بسیار شدید می شود که به آن دیسک گردن می گویند. شایع ترین محل بیرون زدگی دیسک گردن شماره ۵و۶ و دیسک شماره ۶و۷ می باشد. اغلب درد گردن به دست چپ تیر می کشد که ممکن است با درد قلبی اشتباه گرفته شود و درمان دیسک گردن بسیار دشوار است.

علائم دیسک گردن

درد در دیسک گردن می تواند مزمن یا خفیف باشد وقتی که درد مزمن می شود درد در دست ها از بالا به پایین انتشار می یابد که در آن گردن درد نمی گیرد و فرد آن را به عنوان دیسک گردن نمی پذیرد چون دردی در گردن ندارد و به سمت درمان قلب و آنژیوگرافی می رود.

بیماری که دارای دیسک گردن است غیر از درد احساس بی حسی، خواب رفتگی و مورمور شدن در دست های خود می کند.

برخی از افراد دچار کاهش قدرت دست ها و بازو ها و شانه ها می شوند ممکن است دیسک گردن باعث سرگیجه شود و یا حتی باعث ایجاد سردرد شود که سردرد یکی از شایع ترین علائم دیسک گردن است.

\"\"

علت دیسک گردن

هنگامی که سن افراد افزایش می یابد دیسک ها محتوای آب خود را از دست می دهند و دیسک ها می توانند در حالی که بین مهره ها قرار دارند کوتاه تر و از کار افتاده تر شوند. وقتی یک دیسک آسیب می بیند لایه بیرونی ممکن است پاره شود اگر محتویات درونی دیسک به کانال نخاعی گسترش یابد می تواند فشار روی اعصاب نخاعی ایجاد کند هنگامی که محتویات داخلی در رابطه با اعصاب نخاعی قرار می گیرند یک واکنش شیمیایی رخ می دهد و اعصاب متورم می شوند و باعث ایجاد درد می شود. گاهی علت دیسک می تواند به دلیل سیگار کشیدن، افزایش وزن، ناگهانی بلند شدن و ضربه ناگهانی به گردن باشد.

راه های تشخیص دیسک گردن

برای تشخیص دیسک گردن کافی است پزشک یک معاینه فیزیکی از گردن، دست ها، اندام های پایینی انجام دهد در واقع پزشک ستون فقرات، گردن بیمار را برای بررسی انعطاف پذیری، دامنه حرکتی مورد بررسی قرار می دهد.

بهترین تست برای تشخیص دیسک گردن اسکن ام آر آی است در واقع اسکن ام آر آی به دلیل پایین بودن خطر و عدم تهاجمی بودن بهترین روش برای ارزیابی دیسک گردن است‌.

تست دیگری که برای تشخیص دیسک گردن استفاده می شود نوار عصب و عضله است.

تست سی تی اسکن از دیگر تست های تشخیصی برای دیسک گردن می باشد.

\"دیسک

میلوگرام یک اشعه ایکس از کانال ستون فقرات پس از تزریق یک ماده شفاف به فضاهای مایع مغزی نخاعی که می تواند فشار روی نخاع، اعصاب و فرو رفتن استخوان یا تومور را نشان دهد.

جراحی دیسک گردن از پشت

این روش برای بیمارانی عمدتا مورد استفاده قرار میگیرد که به جز دیسکوپاتی دیسک گردن، دچار تنگی کانال سرویکال یا بیماری opll شده اند.

بیمار خوابانده بر روی شکم بر روی تخت قرار می گیرد و بعد از اینکه بیهوش شد به مقدار 10 سانتی متر از پشت گردن آن باز می شود.

سپس بعد از جداکردن عضلات ، لامینا و استخوان هایی که بر روی نخاع و ریشه فشار وارد کرده اند از محل به طور کامل برداشته می شوند و نخاع کاملا آزاد می شود.

اگر لازم باشد قطعه دیسک پاره که بر روری نخاع فشار وارد می کند از روی ریشه برداشته می شود. گاهی بیماران نیاز به فیوژن و یا کارگذاری پیچ و یا پیوند زدن استخوان از پشت مهره پیدا می کنند و گاهی هم نیاز پیدا نمیکنند.

24 تا 48 ساعت بعد عمل بیمار مرخص می شود. این روش برای بیمارانی مناسب است که دچار تنگی کانال نخاعی شده اند.

درمان دیسک گردن

ابتدایی ترین روش برای درمان دیسک گردن یک روش محافظه کارانه است که در آن جراحی انجام نمی شود. در حقیقت در این روش به فرد استراحت مطلق داده می شود که از چند روز تا چند هفته می تواند باشد تا درد بیمار کاهش یابد. فرد می تواند از گردن بند طبی استفاده کند برای محدود کردن حرکت ستون فقرات و کنترل درد.

دارو برای دیسک گردن

ایبو پروفن ها باعث کاهش درد و تورم می شوند، تزریق استروئید باعث کاهش التهاب می شود.

نمونه عمل جراحی گردن توسط دکتر عبدالله هادی فوق تخصص ستون فقرات