شکستگی استخوان ران؛ علائم و راه درمان

شاید شما تاکنون واژه شکستگی ران را شنیده باشید و یا حتی دیده باشید و یا شاید هیچ گونه تصوری در مورد این شکستگی نداشته باشید. هر چند ران یکی از مستحکم‌ترین استخوان‌های بدن به شمار می‌آید، با این حال ایجاد یک نیروی شدید مثل تصادف یا سقوط از ارتفاع موجب شکستن آن می‌شود. شکستگی استخوان ران درد طاقت فرسایی دارد و فرد را دچار مشکلات گوناگونی می‌کند. در حقیقت شکستگی می‌تواند از چند ناحیه باشد و ران از چند جهت می‌شکند.

شکستگی استخوان ران چگونه است؟

استخوان ران سه بخش دارد:

•   بخش سر و گردن که به مفصل لگن وصل می‌شود.
  •   بخش انتهای استخوان ران که به مفصل زانو متصل می‌شود.
  •   بخش تنه ی استخوان

بنابراین شکستگی می‌تواند در یکی از این سه بخش و یا در تمام بخش‌های استخوان اتفاق افتد.

علت شکستگی استخوان ران

استخوان ران یکی از بلندترین استخوان‌های بدن است، علاوه بر آن یکی از محکم‌ترین استخوان‌های بدن است و شکستگی آن نیاز به وارد شدن نیروی زیادی دارد. معمولا این نیروها در اثر تصادف و سقوط از ارتفاع و پرتاب شدن به یک جای عمیق رخ می‌دهد. ممکن است شکستگی همراه با صدمات دیگری باشد.

علائم شکستگی استخوان ران

یکی از مهم‌ترین علائم شکستگی استخوان ران، درد شدید و طاقت فرسای ران است که با فشار به محل شکستگی و یا حرکت دادن بیشتر می‌شود. ناتوانی در حرکت دادن اندام تحتانی، تغییر شکل اندام تحتانی به صورت کوتاه شدن و چرخش به بیرون و تورم ران از علائم شکستگی این استخوان می‌باشد.

در بعضی اوقات لبه تیز قطعات شکسته شده عروق ناحیه ی ران پا را پاره کرده و باعث خونریزی بسیار شدید در ناحیه می‌شود در نتیجه بافت عضلانی دچار تورم و کبودی می‌شود.

در صورتی که شکستگی استخوان ران اتفاق بیفتد، عضلات قوی اطراف آن به شدت منقبض می‌شوند و این موجب رد شدن لبه‌های شکستگی از یکدیگر و در نتیجه کوتاه شدن اندام شکسته خواهد شد.

\"شکستگی

تشخیص شکستگی استخوان ران

پزشک متخصص ارتوپد با تجویز رادیوگرافی به خوبی تشخیص می‌دهد که آیا استخوان دچار شکستگی شده است و یا خیر.

در شکستگی‌های ران باید با دیدن مفصل ران حتما از عدم وجود در رفتگی مفصل لگن مطمئن شد.

راه‌های درمان شکستگی استخوان ران

تمامی شکستگی‌های ران با عمل جراحی درمان می‌شوند؛ بدین صورت که ابتدا شکستگی را جا می‌اندازند، سپس از راه شکاف‌های کوچکی که در پوست داده می‌شود. یکی از موارد مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که نکات مراقبتی پس از جراحی اهمیت زیادی دارد، چرا که می‌تواند در نتیجه بهبودی نقش مهم و موثری داشته باشد.

میله داخل استخوانی یا پلاک به استخوان متصل می‌شوند و آن را فیکس می‌کنند. به این شیوه، جااندازی بسته و فیکساسیون داخلی یا خارجی می‌گویند‌. هنگامی که جااندازی بسته انجام نشود جراح از شیوه جااندازی باز استفاده می‌کند و با روش‌های میله گذاری شکستگی را فیکس و بی حرکت می‌کند. از دیگر درمان‌ها می‌توان به فیزیوتراپی، آب درمانی، ورزش درمانی را نام برد‌.

روش درمانی غیر جراحی

یکی از روش‌های قدیمی برای درمان این نوع شکستگی، کشش و سپس گچ گیری است. با این حال یکی از معایب آن این است که شما ناچار هستید تا مدت زمان زیادی را در تخت بیمارستان باقی بمانید که این مسئله مشکلاتی مثل زخم بستر، اختلال در گردش خون، مشکلات روحی و مواردی از این دست را به همراه دارد.

به همین دلیل امروزه کمتر از این روش استفاده می‌کنند.

عوارض شکستگی استخوان ران

عوارض به دو دسته زودرس و دیررس تقسیم بندی می‌شوند. عوارض زودرس مانند خونریزی، آمبولی، پارگی عروق مجاور، آمبولی چربی و آمبولی وریدی است. عوارض دیررس شامل جوش نخوردن، دیر جوش خوردن و محدودیت حرکتی مفصل زانو است.

هر کدام از این عوامل ممکن است مشکلات متفاوتی را برای شما به وجود بیاورند، از این رو بهتر است که با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

\"شکستگی

آزمایش‌های شکستگی استخوان ران

آزمایش‌هایی که برای تایید شکستگی انجام می‌شود مانند:

• رادیو گرافی: شکستگی استخوان و جا به جا شدن آن به صورت فاصله بین استخوان‌های شکسته است بنابراین تعداد استخوان‌های شکسته در عکس مشخص می‌شود. رادیو گرافی برای تشخیص آسیب دیدگی ران و مفصل زانو و یا مچ پا بسیار مفید است.
  • سی تی اسکن: پزشک برای آن که متوجه شود که آیا شکستگی تا مفصل مچ پا یا زانو نیز پیش رفته است یا خیر سی تی اسکن را در خواست می‌دهد. سی تی اسکن تصویری مقطعی از اعضا بدن را نشان می‌دهد.

راه‌های مراقبت پس از جراحی استخوان ران

معمولا پزشک ارتوپد توصیه می‌کند که پس از انجام جراحی شکستگی استخوان ران، حرکات مربوط به مفصل زانو را انجام دهید تا دچار محدودیت حرکتی نشوید. بهتر است انجام این حرکات تحت نظر متخصص انجام گیرد؛ چرا که نکات مراقبتی پس از جراحی در نتیجه بهبودی موثر است.

علاوه بر آن تا زمانی که شکستگی به طور کامل بهبود نیافته است، نباید به پای شکسته شده فشار وارد کرده و یا با آن راه بروید. از این رو بهتر است ابتدا از عصا استفاده کنید. هنگام راه رفتن و حرکت وزن خود را روی پای سالم بیندازید.